فرمانده نیروی مقاومت بسیج قوه قضائیه با اشاره به برگزاری محافل متنوع قرآنی در محیط‌های قضایی و ندامتگاهی از تأثیر این برنامه‌هایاد کرد و گفت: باید دستگاه‌های متولی فرهنگی و اجتماعی به دنبال ترویج قرآن به عنوان عامل بازدارنده وقوع جرم باشند.

ارتباط مستقیم انس با قرآن با کاهش جرائم و بزه اجتماعی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقیان، فرمانده نیروی مقاومت بسیج قوه قضائیه دربا اشاره به برگزاری محافل متعدد انس، تدبر و تفسیر قرآن در طول سال ویژه کارکنان دستگاه‌ها و واحدهای زیرمجموعه این قوه گفت: برگزاری چنین محافلی برکات و نتایج مثبتی در عملکرد کارکنان قوه داشته است و با توجه به استقبال خوب کارکنان از برنامه‌های قرآنی، درصددیم تا هم از بُعد کمی و هم از بُعد کیفی آنها را ارتقا دهیم.
وی انس با قرآن را در میان خانواده‌ها موجب کاهش درصد جرم و جنایت و بزه اجتماعی دانست و گفت: صرف نظر از اینکه انس با قرآن و درک معارف در میان کارکنان قوه قضائیه باعث کاهش ضریب خطای آنها در بررسی پرونده‌ها و صدور احکام می‌شود، باید گفت که این تقرب و انس، بر روی مجرمان محاکم قضایی و همچنین افرادی که در ندامتگاه‌ها هستند اثرات مثبت و سازنده‌ای در تغییر رویه و منش رفتاری و اخلاقی آنها خواهد داشت.
تقیان تصریح کرد: با توجه به این اثرگذاری و اثربخشی مثبت و سازنده برنامه‌های قرآنی در اماکنی همچون بازداشتگاه و ندامتگاه‌ها، از طریق واحدهای مقاومت بسیج قوه قضائیه، برنامه جامعی برای برپایی محافل انس با قرآن در دستور کار داشته و داریم که نتیجه آن برگزاری مستمر برنامه‌های قرآنی در محیط‌های قضایی و ندامتگاهی است.
وی به نقش پیشگیرانه قرآن در ارتکاب به جرم و جنایت اشاره کرد و گفت: از آنجا که همواره پیشگیری مقدم بر درمان است لذا باید یک هم‌افزایی میان دستگاه‌های امور اجرایی فرهنگی و اجتماعی در زمینه نشر فرهنگ و معارف قرآنی را شاهد باشیم که نتیجه آن ترغیب اعضای خانواده‌ها و اجتماع به انس با قرآن از روش‌های گوناگون است، چرا که هر بار این انس و الفت با قرآن را شاهد بودیم به تبع آن، با کاهش جرائم و بزه اجتماعی مواجه شدیم که این خود بر کاهش ایجاد پرونده‌های قضایی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.
فرمانده نیروی بسیج قوه قضائیه تأکید کرد: نقش قرآن را حتی بر روی افرادی با پیشینه و سابقه زیاد در زمینه اعمال خلاف شاهد بودیم به طوری که بعضاً در ندامتگاه‌ها که البته برنامه‌های قرآنی با روش‌هایی کاملاً کارشناسی در آنها به مورد اجرا درمی‌آید، مشاهده شده است. انس افراد محبوس در زندان با قرآن سبب شده است تا آنها علاوه بر تغییر رفتار و رویه خود، تبدیل به نیروهایی شوند که اتفاقاً به عنوان بازوهای اجرایی برنامه‌های قرآن قوه قضائیه شناخته شده به شکلی که از میان آنها نه‌ تنها تربیت قاریان و حافظان را شاهدیم، بلکه ایشان به عنوان مربی و معلم قرآنی نیز کار آموزش سایر زندانیان را به عهده می‌گیرند.
وی در پایان گفت: قوه قضائیه در طول سال مسابقات قرآن را برای کارکنان و اعضای خانواده ایشان برگزار می‌کند که خوشبختانه استقبال و پیشرفت چشمگیری در این زمینه حاصل شده است و امیدواریم در آینده شاهد برگزاری فراگیر مسابقات قرآن در میان زندانیان زن و مرد در ندامتگاه‌ها باشیم.   
منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.